Gemeenschappelijke Regelingen
- Gemeenschappelijke Regelingen
OLAZ
Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Kapelle
1 januari 1999
O.L.A.Z .
Doel en openbaar belang
Behartiging van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers op het gebied van afvalstoffenverwijdering.
Deelnemers
Alle dertien Zeeuwse gemeenten.
Bestuurlijk belang
Algemeen Bestuur
Plaatsvervangend lid
Dagelijks bestuur
Wethouder J. Vervaet
Wethouder L. van de Voorde
Wethouder J. Vervaet
Ontwikkelingen
Ook in 2023 ging ons PMD+ (plastic-en metaal verpakkingen, drankenkartons en restafval) naar de nascheidingsinstallatie. Eind september was er brand bij de nascheidingsinstallatie van AVR. Helaas was er hierdoor geen nascheiding van plastic verpakkingen en drankenkartons (PD) mogelijk. De hoeveelheid gescheiden PD-afval is in 2023 hierdoor minder. AVR slaat op de locatie van de ZRD aan de Koegorsstraat nu tijdelijk huishoudelijk afval op in afwachting van verdere verwerking. Gft, oud papier en karton, glas en textiel zamelden we gescheiden in.
O.L.A.Z. heeft meer voorbereiding nodig om de toegangscontrole op de milieustraten te realiseren. Dit wordt daarom later.Risico's
Op dit moment is er nog geen zicht op wanneer de AVR weer volledig in staat is ons afval op de gebruikelijke manier te verwerken.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2022
€ 552.000
€ 13.539.000
€ 69.689
2023
€ 638.000
€ 13.069.000
€ 141.681
Financieel belang
01-01-2023 (primitief)
€ 1.429.407
31-12-2023 (werkelijk)
€ 1.051.355
- Gemeenschappelijke Regelingen
GGD
Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Goes
5 december 1989
Doel en openbaar belang
Behartiging van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers op het gebied van de:
- Wet publieke gezondheid;
- Wet veiligheidsregio’s;
- Wet op de lijkbezorging;
- Jeugdwet;
- Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;
- Wet kinderopvang.
Deelnemers
Alle dertien Zeeuwse gemeenten.
Bestuurlijk belang
Algemeen Bestuur
Plaatsvervangend lid
Dagelijks bestuur
Wethouder S.G.P. Suij (voorzitter)
Wethouder J. de Buck
Wethouder S.G.P. Suij (voorzitter)
Ontwikkelingen
Landelijke ontwikkelingen zijn de maatschappelijke impact van COVID-19 en van 'waakvlamniveau' naar pandemische paraatheid op de organisatie. Er loopt een onderzoek naar de positionering van Inkooporganisatie Jeugdhulp Zeeland (IJZ) binnen GGD in de huidige structuur.
Er zijn verschillende (landelijke) ontwikkelingen die nog niet vertaald zijn naar nieuw beleid. Op Zeeuws niveau loopt een onderzoek naar samenwerking tussen GGD Zeeland, RUD Zeeland en de VRZ en naar gezamenlijke huisvesting. De GGD werkt verder aan de organisatieverbetering ‘de basis op orde’. Een toekomstbestendige JGZ is daarnaast een lopend project dat in 2024 tot conclusies moet leiden.Risico's
De begroting is opgesteld op basis van bestaand beleid. Regionale impact van pandemische paraatheid landelijk beleid leidt mogelijk tot extra taken die door de krappe arbeidsmarkt moeilijk in te vullen zijn. Raamovereenkomsten met grote zorgaanbieders lopen eind 2024 af. In 2024 wordt een besluit genomen over nieuwe huisvesting.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2022
2023
Financieel belang
01-01-2023 (primitief)
31-12-2023 (werkelijk)
- Gemeenschappelijke Regelingen
VRZ
Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Middelburg
1 juli 2006
Doel en openbaar belang
Behartiging van de belangen van de deelnemende gemeenten op de volgende gebieden:
- brandweerzorg;
- rampenbestrijding en crisisbeheersing;
- geneeskundige hulpverlening.
Deelnemers
Alle dertien Zeeuwse gemeenten.
Bestuurlijk belang
Algemeen Bestuur
Plaatsvervangend lid
Dagelijks bestuur
Burgemeester H.J.A. van Merrienboer (voorzitter)
Burgemeester H.J.A. van Merrienboer (voorzitter)
Ontwikkelingen
Het Algemeen Bestuur stelde het nieuwe dekkingsplan van de brandweer vast. Dit vormt de basis voor de verdere ontwikkelingen op het gebied van de brandweerzorg.
Daarnaast was crisisbeheersing volop in ontwikkeling. De rijksoverheid stelt hier structureel extra geld voor beschikbaar. Ook dit onderwerp krijgt de komende jaren extra aandacht.Risico's
De bijdrage van de deelnemers werd ongeveer € 2,1 miljoen hoger door de bijstelling van de VZG-richtlijn en CAO-ontwikkelingen. Daarnaast vond een herverdeling van de gemeentelijke bijdrage plaats. Per saldo hebben deze drie ontwikkelingen er toe geleid dat de bijdrage van onze gemeente € 4.344.332 .
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2022
EUR 2.847.941
EUR 29.050.939
-/- EUR 391.713
2023
EUR 1.708.841
EUR 29.030.833
-/- EUR 475.894
Financieel belang
01-01-2023 (primitief)
EUR 4.479.191
31-12-2023 (werkelijk)
EUR 4.337.412
- Gemeenschappelijke Regelingen
Dethon
Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Terneuzen
1 januari 1972
Doel en openbaar belang
Uitvoering namens de gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen van de Wet sociale werkvoorziening die met ingang van 1 januari 2015 is vervallen.
Visie (van Dethon)
Samen ontwikkelt Dethon talenten die passen in een inclusieve lokale arbeidsmarkt.Missie (van Dethon)
Dethon is het sociaal ontwikkelbedrijf van Zeeuws-Vlaanderen. Dethon begeleidt mensen bij het ontwikkelen van hun talenten en ondersteunt hen bij het werken naar vermogen. Dit doet Dethon samen met overheden, opdrachtgevers en maatschappelijke partners.Deelnemers
De gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen.
Bestuurlijk belang
Algemeen Bestuur
Plaatsvervangend lid
Dagelijks bestuur
Wethouder J. Vervaet
Raadslid J.J.M. Verdurmen
Raadslid P.H. van der Hoeff t/m 13 december 2023
Raadslid A.G. Vlaander vanaf 14 december 2023Raadslid A.G. Vlaander t/m 13 december 2023
Raadslid M. Smit vanaf 14 december 2023 t/m 16 februari 2024Wethouder J. Vervaet
Ontwikkelingen
Het (verder) doorvoeren van de transformatie van een sociaal werkbedrijf naar een sociaal ontwikkelbedrijf aan de hand van het koersplan. Dethon actualiseert in overleg met onze gemeente de tekst voor de gemeenschappelijke regeling.
Risico's
Het tempo bij het doorvoeren van de transformatie kan voorziene kostenbesparing teniet doen. Daarnaast is een punt van aandacht de stand van zaken van de gebouwen. En het doorvoeren van energiebesparende maatregelen. Er moet blijvend aandacht zijn voor de gevolgen die veranderingen op de medewerkers kunnen hebben.
De loon- en prijsontwikkelingen in combinatie met achterblijvende compensatie van de Rijkssubsidie kunnen voor oplopende tekorten zorgen.Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2022
EUR 1.486.733
EUR 12.608.063
EUR 0
2023
EUR 1.486.733
EUR 9.699.814
EUR 0
Financieel belang
01-01-2023 (primitief)
EUR 1.553.069
31-12-2023 (werkelijk)
EUR 1.710.965
- Gemeenschappelijke Regelingen
CVV
Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Terneuzen
1 april 2000
Doel en openbaar belang
De gemeenschappelijke regeling kent drie taken:
- Leerlingenvervoer;
- Wmo-vervoer;
- Jeugdhulpvervoer
De wettelijke basis voor het leerlingenvervoer ligt in de Wet primair onderwijs, Wet voortgezet onderwijs en de Wet expertisecentra. De wetten zijn vertaald in lokale verordeningen.
Een belangrijk deel van het takenpakket is gebaseerd op de keuze die de gemeenteraad maakte voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Het collectief Wmo-vervoer is een algemene voorziening, toegankelijk voor personen met functiebeperkingen die niet aan het openbaar vervoer kunnen deelnemen.
Daarnaast vult de gemeenschappelijke regeling op verzoek van de openbaar vervoersautoriteit (de Provincie Zeeland) een aanvullend aanbod in voor het openbaar vervoer: de Haltetaxi.Deelnemers
De gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen.
Bestuurlijk belang
Algemeen Bestuur
Plaatsvervangend lid
Dagelijks bestuur
Wethouder J. de Buck
Raadslid M.I.R. Hemelsoet- de Jaeger
Raadslid J.C. HessingWethouder S.G.P. Suij
Wethouder J. de Buck
Ontwikkelingen
In opdracht van de provincie onderzoeken we welke mogelijkheden er zijn om effectiever en efficiënter om te gaan met de vervoersbewegingen. Mogelijk betekent dit dat de rol van de Gemeentelijke Vervoercentrale Zeeland (GVZ) verandert bij doorvoering van verdergaande samenwerkingsvormen doelgroepenvervoer (gemeenten) en openbaar vervoer (provincie). Dit onderzoek liep door in 2023.
Risico's
Op basis van het contract zijn gemeenten gehouden aan een jaarlijkse NEA (Nederlandse Emissieautoriteit) indexering. Dit betekent een stijging van de salarissen en vervoerskosten. Daarnaast steeg ook het volume van het leerlingen- en Wmo-vervoer. De stijging was hoger dan de ontvangen compensatie vanuit het Rijk.
Binnen de contractvoorwaarden uit de Europese aanbesteding zijn verdere ondersteuningsmaatregelen beperkt (risico staatssteun). Mede door deze kostenstijging vond een eerste begrotingswijziging plaats in het derde kwartaal van 2023. We werkten aan maatregelen om meer grip te krijgen en de volumestijging af te remmen. Beschikkingen van jeugdhulpvervoer voorzien we van een einddatum en bestemmingsadres(sen). En we stelden het structureel indexeren van de eigen ritbijdrage voor het Wmo-vervoer vast.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2022
EUR 0
EUR 540.725
EUR 0
2023
EUR 0
EUR 521.698
EUR 0
Financieel belang
01-01-2023 (primitief)
EUR 2.123.237
31-12-2023 (werkelijk)
EUR 2.604.185
- Gemeenschappelijke Regelingen
Sabewa
Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Terneuzen
1 oktober 2012
Doel en openbaar belang
Uitvoeringsorganisatie SaBeWa Zeeland:
- verzorgt de heffing en invordering van waterschap belastingen en gemeentelijke belastingen;
- behandelt bezwaar- en beroepschriften tegen de belastingaanslagen en kwijtscheldingsverzoeken;
- voert werkzaamheden uit in het kader van de Wet waardering onroerende zaken (wet WOZ).
Deelnemers
De gemeenten Borsele, Goes, Hulst, Kapelle, Reimerswaal, Sluis, Terneuzen, Tholen en het Waterschap Scheldestromen.
Bestuurlijk belang
Algemeen Bestuur
Plaatsvervangend lid
Dagelijks bestuur
Wethouder drs. F.O. van Hulle
Wethouder S.G.P. Suij
Wethouder drs. F.O. van Hulle
Ontwikkelingen
SaBeWa Zeeland wil een betrouwbaar, dienstverlenend en efficiënt verlengstuk zijn van haar deelnemers. In 2023 stelde SaBeWa Zeeland een Visiedocument 2023-2027 op. Afgelopen jaar zette SaBeWa Zeeland de eerste stappen om de basis op orde te brengen. Dit doen zij door achterstanden weg te werken, de bestandskwaliteit te verbeteren en repeterende administratieve handelingen te robotiseren.
Risico's
Bijdrage in eventueel exploitatietekort. Er zijn geen andere risico’s dan wanneer wij deze taken zelfstandig zouden uitvoeren.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2022
EUR 127.597
EUR 433.149
EUR 128.000
2023
-/- EUR 263.113
EUR 542.135
-/- EUR 263.000
Financieel belang
01-01-2023 (primitief)
EUR 1.150.364
31-12-2023 (werkelijk)
EUR 1.233.295
- Gemeenschappelijke Regelingen
RUD
Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Terneuzen
1 januari 2013
Doel en openbaar belang
De RUD Zeeland verzorgt voor de deelnemers de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving op het gebied van milieu, bodem en natuur. In samenwerking met de Zeeuwse gemeenten en de provincie Zeeland werkt de RUD Zeeland aan een schoon en veilig Zeeland.
Deelnemers
Alle gemeenten in Zeeland en Provincie Zeeland. Waterschap Scheldestromen trad per 1 januari 2024 uit.
Bestuurlijk belang
Algemeen Bestuur
Plaatsvervangend lid
Dagelijks bestuur
Wethouder L. van de Voorde
Wethouder J. Vervaet
Ontwikkelingen
De RUD Zeeland wil meer samenwerken met de Veiligheidsregio Zeeland en de GGD Zeeland. Hiervoor treffen de drie organisaties allerlei voorbereidingen. De PIOFACH-overeenkomst van de RUD Zeeland met de gemeente Terneuzen is verlengd tot en met 31 december 2025.
De RUD Zeeland werkte het rapport ‘Robuuste milieutaken Zeeland’ uit in het Meerjarenprogramma 2024-2027. En bracht de financiële gevolgen ervan in beeld. De RUD Zeeland is nog niet robuust, maar kan dat wel worden. Voor de onderdelen waar de RUD Zeeland niet voldoet aan de criteria, maken ze een plan van aanpak.Risico's
De RUD Zeeland sloot 2023 af met een fors negatief resultaat. Dit komt omdat de RUD over het geheel genomen minder werkzaamheden uitvoerde dan was afgesproken. Voor ons voerde de RUD maar 85 procent van de geplande werkzaamheden uit. Volgens de P*Q systematiek rekent de RUD het aantal productieve uren af dat is besteed per deelnemer. Ook bracht de RUD kosten in rekening die niet waren begroot. Het ging om de verrekening van herleidbare en niet-herleidbare productieve uren. De RUD Zeeland dekt een deel van het verlies uit de reserve. De rest verrekent de RUD Zeeland met de deelnemers. We moeten dus meer betalen.
Een robuuste omgevingsdienst voor Zeeland kost geld. Er is in de toekomst extra geld nodig om de acties uit te voeren waarmee de RUD Zeeland voldoet aan de criteria voor robuustheid.
Vaste verdeelsleutel aangevuld met bedrag uit Algemene Uitkering. De bijdrage 2024 is € 1.252.100.Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2022
EUR 1.014.260
EUR 4.355.855
-/- EUR 992.918
2023
EUR 541.901
EUR 4.333.749
-/- EUR 752.728
Financieel belang
01-01-2023 (primitief)
EUR 1.038.700
31-12-2023 (werkelijk)
EUR 1.236.556
Vennootschappen en coöperaties
- Vennootschappen en coöperaties
North Sea Port
Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Sas van Gent
1 januari 2018
Doel en openbaar belang
De doelstelling is het (laten) exploiteren van het havenbedrijf. En het versterken van de internationale positie van de Zeeuwse havens en industrie op de korte en lange termijn.
De gemeente Terneuzen streeft via aandeelhouderschap in North Sea Port SE naar:- het borgen van nautisch beheer en toegankelijkheid van de Zeeuwse havens;
- het stimuleren van economische ontwikkeling, bedrijvigheid en werkgelegenheid in Zeeland;
- het leveren van een bijdrage aan duurzame gebiedsontwikkeling en klimaatadaptatie.
Deelnemers
De gemeente Terneuzen is voor 8,33% aandeelhouder van North Sea Port SE.
Overige aandeelhouders zijn :- Provincie Zeeland: 25%
- Gemeente Borsele: 8,33%
- Gemeente Vlissingen: 8,33%
- Stad Gent: 48,52%
- Gemeente Evergem: 0,03%
- Gemeente Zelzate: 0,005%
- Provincie Oost Vlaanderen: 1,445%
Bestuurlijk belang
Algemene Vergadering van Aandeelhouders
Burgemeester H.J.A. van Merrienboer
Ontwikkelingen
North Sea Port ging een participatie aan in Pipelink. North Sea Port heeft niet de financiële middelen om zelf pijpleidinginfrastructuur in het havengebied aan te leggen. Door de participatie in Pipelink heeft North Sea Port direct toegang tot expertise en ervaring in de realisatie en het onderhoud van pijpleidingen. Hierdoor kan North Sea Port huidige en toekomstige klanten beter faciliteren. Verder is Pipelink betrokken bij de uitrol van een CO2-transportnetwerk in de regio Antwerpen. Participatie in Pipelink vergroot de kansen voor investeringen op dit vlak in het Gentse.
Risico's
North Sea Port is samen met Yara aandeelhouder van WarmCO2. WarmCO2 ondervond problemen bij de levering van restwarmte. De aandeelhouders van WarmCO2 overlegden over een oplossing. Ze waren bereid om het eigen vermogen te versterken door een kapitaalstorting. Dit kan gevolgen hebben voor de financiële positie van North Sea Port.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2022
EUR 601.562.000
EUR 881.000
EUR 35.221.000
2023
EUR
EUR
Nog niet bekend
Financieel belang
Het belang is niet weer te geven in een bedrag.
- Vennootschappen en coöperaties
BNG
Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Den Haag
31 december 1970
Doel en openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de inwoner. Hiermee is de bank essentieel voor de publieke taak. De kerntaak is om tegen lage tarieven krediet te verstrekken aan of onder garantie van Nederlandse overheden. De gemeente neemt deel in het maatschappelijk kapitaal van de N.V. BNG Bank.
Deelnemers
De Staat is houder van de helft van de aandelen. De andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Bestuurlijk belang
Algemene Vergadering van Aandeelhouders
Wethouder drs. F.O. van Hulle
Ontwikkelingen
De BNG Bank is onze huisbankier. We verlengden onze bestaande financieringsovereenkomst met de BNG bank per 1 januari 2019 voor onbepaalde tijd. Met onze huisbankier sloten we een financieringsovereenkomst af met een (variabele) basisrente.
Risico's
De BNG Bank heeft een AAA-niveau. Er is bijna geen sprake van lopende risico's uit de deelneming aan deze verbonden partij. De BNG Bank is een van de meest kredietwaardige banken ter wereld. De kredietbeoordelaars bevestigden in 2021 dat de BNG Bank op het hoogste niveau wordt ingeschaald.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2022
€ 4.615 miljoen
€ 107.459 miljoen
€ 300 miljoen
2023
€ 4.721 miljoen
€ 110.819 miljoen
€ 254 miljoen
Financieel belang
De gemeente is aandeelhouder en beschikt over 45.474 aandelen. Hierop vindt jaarlijks een dividenduitkering plaats.
- Vennootschappen en coöperaties
ZEH N.V.
Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Middelburg
1 januari 2023
Doel en openbaar belang
ZEH is een houdstermaatschappij. De belangrijkste bezittingen van ZEH zijn het 70% aandelenbelang in EPZ (mede-eigenaar van de kerncentrale), het 50% aandelenbelang in de biomassacentrale in Moerdijk en het 50% aandelenbelang in een zonnepark in Willebroek, België. In de statuten staat dat de aandelen van ZEH in handen moeten blijven van publieke organen zoals provincies en gemeenten. Maar ZEH heeft inmiddels geen (wettelijke) publieke belangen of taken meer. Daarom willen de publieke aandeelhouders hun betrokkenheid bij commerciële energie-gerelateerde activiteiten beëindigen. Die activiteiten vormen ook een te groot financieel risico voor decentrale overheden.
Deelnemers
Aandeelhouder van ZEH N.V. zijn:
- Provincie Zeeland 50%
- Zeeuwse gemeenten 46,5% waarvan de gemeente Terneuzen 7,35%
- Provincie Noord-Brabant en Zuid Holland 0,1%
- Gemeenten in Noord-Brabant en Zuid-Holland 3,4%
Bestuurlijk belang
Algemene Vergadering van Aandeelhouders
Wethouder drs. F.O. van Hulle
Ontwikkelingen
2023 was een stuk stabieler dan 2022. Toch komt het resultaat over 2023 aanzienlijk lager uit dan begroot. Dit komt vooral door de prijs voor elektriciteit. Die was in 2023 lager dan in 2022, maar nog steeds heel hoog.
ZEH keerde in 2023 een dividend uit over 2022 van in totaal € 100 miljoen. Dit bedrag is afgesproken bij de verkoop van de Wholesale-activiteiten. Terneuzen ontving € 7.352.294.
De aandeelhouders van ZEH stelden een nieuwe aandeelhoudersstrategie vast.Risico's
Het belangrijkste onderdeel binnen ZEH is het aandelenbelang in de kerncentrale (EPZ). Er is sprake van bedrijfsduurverlenging van de bestaande kerncentrale en de bouw van twee nieuwe kerncentrales in Borssele. De aandeelhouders verwachten dat het Rijk hierin zijn verantwoordelijkheid neemt.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2022
EUR 1.589.502.000
EUR 1.549.493.000
EUR 182.202.000
2023
EUR
EUR
Nog niet bekend
Financieel belang
De gemeente is aandeelhouder van PZEM/ZEH voor 7,35 %.
- Vennootschappen en coöperaties
GBE Aqua
Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Rotterdam
5 november 2021
Doel en openbaar belang
In 2021 heeft PZEM N.V. haar aandelen in waterbedrijf Evides verkocht aan GBE Aqua B.V. Waterbedrijf Evides heeft twee groepen van aandeelhouders: Gemeenschappelijk Bezit Evides (GBE) en Gemeenschappelijk Bezit Evides Aqua (GBE Aqua). Beide bezitten vijftig procent van de aandelen. Evides dient de volgende publieke belangen: veiligheid, leveringszekerheid en betaalbaarheid van drinkwater.
Deelnemers
Aandeelhouder in GBE Aqua zijn:
- Provincie Zeeland 50,051%
- Zeeuwse gemeenten 46,595% waarvan de gemeente Terneuzen 7,357%
- Gemeenten in Noord-Brabant en Zuid-Holland 3,354%
Bestuurlijk belang
Algemene Vergadering van Aandeelhouders
Wethouder drs. F.O. van Hulle
Ontwikkelingen
ZEH verwacht een hoge winstuitkering over 2023. De publieke aandeelhouders willen dit dividend gebruiken om de lening voor GBE Aqua in z’n geheel af te lossen. Dividend dat we na aflossing van de lening ontvangen, is vrij besteedbaar.
Risico's
Evides bestaat uit een drinkwater- en een industriewatertak. Evides wil de dividenduitkering vanuit het drinkwaterbedrijf beperken. Het waterbedrijf heeft dit geld nodig om investeringen te kunnen doen. Het streven van Evides blijft er wel op gericht om het dividend zo veel als mogelijk constant te houden.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2022
EUR 28.270.747
EUR 263.705.830
EUR 25.167.706
2023
EUR 134.306.610
EUR 162.776.333
EUR 15.603.100
Financieel belang
De gemeente Terneuzen heeft een kapitaalbelang van 7,357% in GBE Aqua B.V.
- Vennootschappen en coöperaties
N.V. Economische Impuls Zeeland
Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Vlissingen
2 juli 2007
Doel en openbaar belang
Doel
De vennootschap heeft tot doel ondernemers te helpen met innoveren, investeren en internationaliseren. Het streven is gericht op een duurzame ontwikkeling van Zeeuwse bedrijven en de regionale economie.Openbaar belang
Impuls Zeeland is onze partner bij het ontwikkelen en stimuleren van de Zeeuwse economie. Impuls Zeeland helpt ondernemers bij het uitwerken van ideeën en de daadwerkelijke uitvoering van projecten. Impuls Zeeland ondersteunt ook bij de planontwikkeling.Deelnemers
Aandeelhouder in N.V. Economische Impuls Zeeland zijn:
- Provincie Zeeland 66%
- Zeeuwse gemeenten gezamenlijk 17% waarvan gemeente Terneuzen 2,47%
- Ministerie van Economische Zaken en Klimaat 17%
Bestuurlijk belang
Algemene Vergadering van Aandeelhouders
Wethouder J. Vervaet
Ontwikkelingen
Impuls Zeeland is de regionale ontwikkelingsmaatschappij (ROM) van Zeeland. Het Rijk wil als aandeelhouder toetreden tot Impuls, net als bij andere ROM’s. Toetreding brengt voor Impuls Zeeland hogere inkomsten met zich mee, maar het Rijk stelt strenge voorwaarden.
Risico's
Geen.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2022
EUR 9.974.029
EUR 3.650.522
EUR -/- 6.092
2023
nog niet bekend
Financieel belang
De gemeente Terneuzen heeft een kapitaalbelang van 2,47% in Economische Impuls Zeeland N.V.
Overige verbonden partijen
- Overige verbonden partijen
aan-z
Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Axel
1 januari 2007
Doel en openbaar belang
aan-z heeft tot doel inwoners van het werkgebied (Terneuzen, Assenede, Wachtebeke, Kaprijke, Sint-Laureins) te ondersteunen bij het zelfstandig leven en participeren in de samenleving. aan-z doet dit door het versterken van sociale netwerken en de leefbaarheid in buurten en wijken. Verder biedt aan-z de inwoners professionele, kortdurende ondersteuning. De ondersteuning gaat uit van de kracht en mogelijkheden van de inwoners, met erkenning van kwetsbaarheden en met respect voor hun ervaringsdeskundigheid. aan-z richt zich daarbij in de eerste plaats op kwetsbare burgers. Verder voert aan-z de toegang uit tot de individuele voorzieningen van de Jeugdwet en de Wmo.
Deelnemers
De gemeente Terneuzen en de Belgische gemeenten Assenede, Kaprijke, St. Laureins en Wachtebeke.
Bestuurlijk belang
Algemeen Bestuur
Plaatsvervangend lid
Dagelijks bestuur
Wethouder L. van de Voorde (voorzitter)
Wethouder S.G.P. SuijWethouder L. van de Voorde (voorzitter)
Ontwikkelingen
In 2023 gebruikten we nog de consumentenprijsindex (CPI) als index voor de budgetsubsidie aan aan-z. De gemeenteraad besloot vanaf 2024 de VZG-richtlijn toe te passen als index.
Andere ontwikkelingen waren:- besluit Wachtebeke om uit te treden uit de BGTS aan-z per 1 januari 2025;
- de aanpak van eenzaamheid;
- aanstelling extra (jeugd)opbouwwerker voor Terneuzen-West;
- impuls voor online dienstverlening.
Risico's
Het aantal meldingen en aanvragen nam toe. Dit leverde soms een toename van de wachttijd op en leidde tot een kostenstijging. In december liepen de wachttijden terug. Met de aanstelling van een procesregisseur voor Wmo en Jeugd investeert aan-z in het grip krijgen op de oplopende kosten.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2022
EUR 30.133
EUR 1.113.259
EUR 0
2023
EUR 30.133
EUR 1.404.063
EUR 0
Financieel belang
01-01-2023 (primitief)
EUR 6.107.994
31-12-2023 (werkelijk)
EUR 6.639.336
- Overige verbonden partijen
BGTS kanaalzone
Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Gent
21 maart 2022
Doel en openbaar belang
De BGTS North Sea Port District heeft tot doel de grensoverschrijdende samenwerking in het North Sea Port District te bevorderen en tot uitvoering te brengen. Ook behartigt de BGTS de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers. Dit in het belang en ten dienste van de inwoners.
Deelnemers
- Gemeente Terneuzen
- Gemeente Borsele
- Gemeente Vlissingen
- Provincie Zeeland
- Stad Gent (België)
- Gemeente Evergem (België)
- Gemeente Zelzate (België)
- Provincie Oost-Vlaanderen (België)
Bestuurlijk belang
Algemeen Bestuur
Plaatsvervangend lid
Dagelijks bestuur
Burgemeester H.J.A. van Merrienboer
Burgemeester H.J.A. van Merrienboer
Wethouder J. VervaetOntwikkelingen
De BGTS North Sea Port District werkte aan de uitvoering van de demoprojecten:
- Energiewijk
- Koppelingsgebieden+/gezondheidsactieplan
- Verstedelijkings- en mobiliteitsvisie
- Cultuur van het District
De BGTS zette zich in voor grensoverschrijdend openbaar vervoer, zoals een snelle busverbinding tussen Gent en Terneuzen. Verder bereikten we overeenstemming met het Rijk over de Regio Deal North Sea Port District ‘Op de grens van kracht & kwetsbaarheid’.
Risico's
Risico’s zijn er feitelijk niet. Alle partijen leggen elk jaar een totaalbedrag van € 100.000 neer.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2022
EUR 99.744
EUR 0
EUR 99.744
2023
EUR
EUR
EUR
Financieel belang
01-01-2023 (primitief)
31-12-2023 (werkelijk)